Langzaam terug :-( :-)

22 november 2014

17 november. Laatste stuk naar Mark en Ine. Dit doen we via Parys een klein dorpje aan de Vaalrivier in de Vrijstaat. Hier hebben we als kinderen vaak ge-picknickt. Daar lekker aan de Vaal rivier gezeten en wat gedronken. 's Avonds naar Sebokeng, een township in de buurt van Vanderbijlpark, met Mark en Ine en Klippies en zijn vrouw Charlotte, en daar in een shebeen een maaltijd van lam, rund, boerewors en miliepap en chakalaka gegeten. De eigenaar van de shebeen heeft deze speciaal voor ons open gedaan en ook al zijn personeel waren aanwezig.

18 november. s'Morgens naar de apartheids museum in Johannesburg geweest. Dit viel een beetje tegen. De route in de museum is onduidelijk en in sommige ruimtes zijn zoeveel TV's aan het bléren dat eigenlijk niets is te volgen. Om de apartheidsmuseum goed te kunnen bekijken is de 2 uur die wij hebben, niet genoeg. s' Middags in 'the Magic Lawns' in Vereeniging lekker iets gedronken met een lekker portie samosas, driehoekige hapjes met een pittige vulling van vlees en groente

19 november. Naar tante Annie en oom Herman gegaan om een kop koffie te drinken en afscheid te nemen. Ja, helaas aan al het goede komt een eind. Daarna na Alberton om Tante Reina en Oom Ted op te zoeken. Daar een biertje gedronken en bijgekletst. Op de terugweg belt Ine om te vragen of ik mij Capri's in Vereeniging kon herinneren. Uiteraard kan ik dat, maar ben er van overtuigd dat zij een andere Capri zal bedoelen. Affijn daar gaan wij uit eten, en toen wij daar aankwamen, was het net een “blast from the past”. Capri's is nog precies zoals 38 jaar geleden, met dezelfde eigenaar, al schuivelend over de vloer, om ons te bedienen. Achteraf krijgen we te horen dat hij alles moest doen... van bedienen, tot koken, afwassen, echt alles.

20 november. Dit is onze laatste dag in Zuid Afika. Nadat wij hadden ingepakt, zijn wij met Mark en Ine naar Magaliesburg vertrokken en daar wat autentieke winkels van de plaatselijke bevolking bezocht. Bij de Hartebeespoort dam hebben wij een lunch gegeten en toen vertrokken naar O.R. Tambo airport. Snel de auto ingeleverd, en toen, met pijn in ons hart, afscheid nemen van Mark en Ine. Al met al een fantastische vakantie, dankzij een geweldige familie en een ontzettend mooi land met zoveel in zich, te veel om op te noemen, maar gelukkig wacht ons in Nederland onze kinderen en schoonkinderen, en een geweldige familie. Bye bye South Africa, Hallo Nederland!